Historiaa
Kartingia Lappeenrannassa
Mikroautoilu nykyisin Karting on ollut Lappeenrannan UA:n toimintasuunnitelmissa jo 60-luvun puolivälissä. Vuonna 1967 perustettiin mikroautokerho. Vetäjäksi valittiin Tauno Kunnansalo. Keväällä kerho osti oman auton, lisäksi jäsenillä oli 4 – 5 omaa autoa, sopivaa ajopaikkaa harrastukselle ei tahtonut löytyä mistään. Ajettiin tilapäisesti eri paikoissa asfalttipihoilla kuten Luumäen meijerin, Misan ja Vehon pihoilla. Näytösajoja pidettiin kauppatorillakin.
Varsinaista ratapaikkaa ei löytynyt mistään ja vireänä alkanut toiminta alkoi laimeta ja muutaman vuoden kuluttua loppui täysin.Harrastajien mielessä oli kuitenkin koko ajan halu saada paikkakunnalle oma harjoittelu- ja kilpailupaikka.
Lajin harrastajat saivat kaupungin päättäjät mukaansa. Talven 1977-1978 aikana neuvoteltiin asiat valmiiksi ja rataalueeksi löytyi kaupungin omistama soramonttualue Muukosta.
Vuoden 1978 alusta FK-harrastajat järjestäytyivät UA:n jaostoksi. Kevään 1978 kuluessa valmistui ratasuunnitelma lähinnä Mauri Kruskopfin ja Veikko Hirsimäen johdolla päästiin talkootyöt Muukossa aloittamaan toukokuussa. Uskomaton oli se työmäärä minkä jaoston väki sai talkootyönä organisoiduksi.
Soramontussa kävi kova myllerrys, kun maata piti siirtää noin 30.000 kuutiota oikeille paikoille ja työ suoritettiin iltaisin ja viikonloppuisin. Joka tapauksessa rata oli elokuussa asfaltointia vaille, mikä olikin kaupungin osuus asiassa. Sekin vaihe tuli ripeästi tehdyksi, sillä radan avajaiskilpailut pidettiin elokuussa –78.
Neljän vuoden uurastuksen jälkeen oli alueella lähes valmista. Oli rakennettu kahvio-huoltohalli sosiaalitiloineen, katsastushalli, maauimala, tuomaritorni, mainosaidat, sauna ja pysäköintialue. Työt on tehty pelkästään talkootyönä, kaupunki on avustanut tarvehankinnoissa.
Muukon FK-rataa pidettiin sen valmistuessa eräänä Euroopan parhaista, tästä onkin osoituksena EM-osakilpailu vuonna 1981. Hyvistä olosuhteista johtuen Muukon FK-kisat ovat olleet kilpailijoiden suosiossa. Radalla on pyörinyt koko 30-vuotisen toiminnan aikana lähes vertaansa vailla oleva kilpailukaruselli.
Vilkkaimpina kesinä on ajettu kolmet SM- tai kansalliset kilpailut. Sen lisäksi on järjestetty kerhon jäsentenvälisiä, piirinmestaruus ja aluemestaruuskisoja. Lisäksi harrastajailloissa kävijöille on järjestetty omat aika-ajo kilpailunsa. Perinteeksi on muodostunut monelle kilpailijalle kauden päättävä Kestävyysajo joka on järjestetty joka vuosi kahta vuotta lukuun ottamatta 1981 oli EM kilpailut sekä radan avajaisvuotena 1978.
Muukon FK-radalla on jo mainitun EM-kisan lisäksi ajettu Suomen Mestaruuksista ja cup kilpailuja lähes joka vuosi. Kaksi kertaa 1979 ja 1999 on ratkottu PM- mitaleja ja maaotteluja on käyty kaksi kertaa Ruotsin kanssa, joista toisessa oli myös Puola mukana. 1990-luvulla on muutaman kerran oteltu mm. Venäjän ja Eestin kesken.
Kilpailijoiden kaluston telttojen ja kuljetuskaluston muuttuessa suuremmiksi laajensimme varikkoa, nyt varikkopaikkoja löytyy yli sadalle kilpailijalle. Raivasimme asuntoautoille – ja vaunuille Camping alueen sekä lisäsimme suihku ja WC tiloja.
2001 paranneltiin Parc Ferme tilat toimivaksi kokonaisuudeksi joka käsittää rengas-, ja bensavarastot ja punnituskatoksen jossa uusi digitaalinen vaaka. Oman lähtöalueen, aitaukset lähtö ja tulopuolille sekä toimivan ratavarikon.
2001 Rata nimettiin seuramme jäsenen Kimi Räikkösen Formula 1-kuljettajan mukaan Kimi Circuit. Kimi kävi itse nimeämässä SM kilpailujen yhteydessä.
2002 rataa jatkettiin 118 metriä ja se on nyt 1028 metriä pitkä ja täyttää kansainväliset mitat. Rata on tarkastettu ja luokiteltu kansainväliseksi luokkaan B joka on arvoasteikossa toiseksi vaativin.
Kilpailutoiminnan ohella on FK-jaostolla voimakasta kerhotoimintaa ja nuorisotyötä.
Lajikoulutusta niin kilpailijoille kuin toimitsijoillekin on annettu kerhoilloissa kilpailukauden ulkopuolella. Viime vuosina on pyritty hankkimaan uusia harrastajia mm. ostamalla kerholle omaa kalustoa, jolla kuka tahansa lajista kiinnostunut voi kokeilla viikottaisilla ajoilloissa Karting autolla ajamista.
Olemme järjestäneet myös useasti muutaman päivän FK-leirin lajin harrastajille, mukana ollut ympäri Suomea ja jopa Venäjältä asti lajin harrastajia. Nyt rata alkaa olla kaikinpuolin valmis. Talkoohenki, tukijat ja yhteistyö ovat toiminnan tukipilarit. Toimintaa kehitetään jäseniemme ehdoilla ja tarpeita ajatellen.
Minkä tahansa harrastus- ja kilpaurheilun toimintaedellytysten kehittäminen vaatii aktiivisia, asiansa osaavia vetäjiä ja toimitsijoita. Radan omistaa Lappeenrannan kaupunki ja FK-jaostolla on hallinnollinen vastuu, joka käsittää rata-alueen kunnossapidon. Tähän kaikkeen olemme tarvinneet Lappeenrannan kaupungin ja Nuorisotoimen tukea.
Olemme yhdessä vieneet eteenpäin radan kehitystä tämän päivän vaatimusten mukaisesti niin harrastajien, kuin kilpailijoiden tarpeita vastaavaksi nuorison harrastuspaikaksi. Naapuripaikkakuntien seuroille kuuluu myös kiitos hyvin sujuneesta yhteistyöstä ja avusta kilpailutoiminnassa
Unohtaa ei myös pidä radan lähiasukkaita, jotka vilkkainpina ajopäivinä ovat saattaneet havaita, että Karting autothan ne siellä pörräävät.