2015 149 KARTING LAJISÄÄNNÖT 1. Sanastoa ja määritelmiä 1.1. Lyhenteitä 1.2. Kansainvälinen kilpailu 1.3. NEAFP-kilpailu 1.4. Kansallinen kilpailu 1.5. Suljettu kilpailu 1.6. Ilmoittaja 1.7. Ohjaaja 1.8. Luokitus 1.9. Luokitustodistus 1.10. Lisenssi 1.11. Parc Fermé (suljettu alue) 2. Lisenssit ja niiden vaatimukset 2.1. Yleistä 2.2. Tutustumislisenssi 2.3. Huoltaja-/mekaanikko lisenssi 2.4. Peruslisenssi 2.4.1. Junior-luokitus ja nousupisteet 2.4.2. Yleinen luokitus 2.5. Kansainväliset lisenssit (KV) 2.6. Ilmoittajalisenssi 2.7. Lisenssitaulukko 2.8. Luokkanousutaulukko 3. Mainostus 3.1. Mainostuksen säännöt 3.2. Mainoksen julkaiseminen 4. Kilpailujen järjestäminen 4.1. Yleistä 4.2. Kilpailukalenterista poikkeaminen 4.3. Kilpailusääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen 4.4. Rata ja tarkastukset 4.4.1. Radan ominaisuudet 4.4.2. Pakolliset rakennelmat 4.4.3. Ratojen tarkastukset 4.5. Kilpailun päätoimihenkilöt 4.6. Ensiapu 4.7. Viestiyhteydet 4.8. Kilpailutasot ja järjestelyvaatimukse 4.8.1. Seurojen- ja jäsentenväliset kilpailut 4.8.2. Alueiden harjoitustapahtumat ja harjoituskilpailut 4.8.3. Aikuisharrastekilpailut 4.8.4. Kansalliset kilpailut 4.8.5. SM-, SJM ja CUP-kilpailut 5. Kilpailusäännöt 5.1. Yleisiä määräyksiä. 5.2. Ilmoittautuminen kilpailuun 5.3. Osanottajien ikä 5.4. Ajaminen kilpailun ulkopuolella 5.5. Ajokalusto ja -varusteet 5.6. Radan valvonta 5.7. Lippu- ja numeronäyttömerkinannot 5.8. Lippumerkit 5.9. Vaarallinen kart 5.10. Kilpailunumero 5.11. Kilpailun aikataulu 5.12. Ohjaajakokous 5.13. Ajanotto 5.14. Ajanottoviivan ylittäminen 5.15. Kierroslaskenta 5.16. Kilpailun suoritus 5.16.1 Kilpailuun lähteminen 5.16.2. Aika-ajo 5.16.3. Erät ja erien pistelasku 5.16.4. Finaali(t) 5.16.5. Erilaiset suoritustavat 5.17. Kilpailun päättyminen ja tuloksen määräytyminen 5.18. Vastalauseaika 5.19. Tulosluettelo 5.20. Sama tulos 5.21. Palkintojen jako 5.22. Kilpailun keskeyttäminen 5.23. Varikkomääräykset 6. Arvokilpailuiden kilpailusäännöt 6.1. Arvokilpailut 6.2. Osanotto-oikeus 6.3 Arvokilpailujen säännöt 6.4. Arvokilpailujen tulosten vahvistaminen 6.5. SM-kilpailuluokat 6.6. CUP-kilpailuluokat 7. Ajosäännöt 7.1. Yleistä 7.2. Lähtö 7.3. Lähtövalot 7.4. Virheellinen lähtö 7.5. Ajo kilpailussa 8. Katsastus 8.1. Yleistä 8.2. Karting-kilpailujen katsastusta koskeva muistio 8.3. Katsastettavien moottorien määrä 8.4. Katsastettavien runkojen määrä 8.5. Katsastuksessa tarkastettavat varusteet 8.6. Punnitus 8.7. Melu 9. Tekniset säännöt 9.1. Määritelmiä 9.2. Tekniset määrittelyt 9.3. Luokitustodistukset 9.4. Telemetria-, tiedonkeruu- ja radiolaitteet
2015 150 9.5. Renkaat kilpailuissa 9.6. Luokkakohtaiset erityismäärittelyt 10. Kuljettajan varusteet 10.1. Kypärä 10.2. Ajohaalarit, jalkineet ja käsineet 10.3. Kypäränormit 11. Suomen kartingradat 1. Sanastoa ja määritelmiä Sanastoa, määritelmiä ja lyhenteitä, jotka tässä esitetään, voidaan käyttää kilpailujen säänöissä, lisäyksissä ja lisämääräyksissä. 1.1. Lyhenteitä FIA Kansainvälinen Autoliitto, Federation Internationale de l’ Automobile. CIK Committee Internationale de Karting ASN Kansallinen autourheilujärjestö, jonka FIA tunnustaa kyseisen maan ainoaksi autourheiluvallan haltijaksi. Suomessa AKK-Motorsport ry. NEAFP National Events with Authorised Foreign Participation NEZ FIA:n Pohjois-Euroopan alue, North European Zone 1.2. Kansainvälinen kilpailu Kilpailu on kansainvälinen, kun se on avoin eri kansallisuutta edustaville ilmoittajille ja ohjaajille, joiden lisenssit ovat eri ASN:ien myöntämiä. Ohjaajan tai ilmoittajan kansalaisuus määräytyy sen mukaan, minkä maan ASN:n myöntämä lisenssi hänellä on. Kansainvälinen kilpailu täytyy ilmoittaa kansainväliseen kilpailukalenteriin, ja siitä tulee suorittaa KV-kilpailulupamaksu FIA:lle. 1.3. NEAFP-kilpailu Kansallinen kilpailu johon osallistuminen on avoin myös muiden maiden ASN:ien lisenssinhaltijoille. (National Event with Authorised Foreign Participation). 1.4. Kansallinen kilpailu Kilpailu on kansallinen, jos osanotto on sallittu vain ko. maan ilmoittajille ja ohjaajille. EU-maiden kansalaiset, joilla on jonkin EU:in kuuluvan maan ASN:n myöntämä EU-lisenssi, voi osallistua toisen EU-maan ASN:n hyväksymään kansalliseen kilpailuun, mikäli se on ilmoitettu olevan NEAFP-kilpailu. 1.5. Suljettu kilpailu Kilpailua nimitetään suljetuksi, jos osanotto siihen on sallittu ainoastaan määrätyn AKK:n jäsenyhdistyksen jäsenille. Kilpailua varten tarvitaan AKK:n lupa. AKK voi poikkeustapauksissa sallia useiden jäsenyhdistysten yhdessä järjestää kilpailu. 1.6. Ilmoittaja Luonnollinen tai juridinen henkilö, joka on hyväksytty osanottajaksi kilpailuun ja jolla on FIA:n ilmoittajalisenssi, jonka ASN on myöntänyt. CIK ei hyväksy alle 18-vuotiasta henkilöä ilmoittajana. Suomessa kansallisissa kilpailuissa ei käytetä erillistä ilmoittajaa, mutta SM-kilpailuiden KV-luokissa (KF-Junior, KF ja KZ2) ilmoittaja on pakollinen. Ilmoittajan tulee olla 18-vuotta täyttänyt. 1.7. Ohjaaja Kilpailuun osallistuva ohjaaja, jolla on FIA:n ohjaajalisenssi, jonka ASN on myöntänyt. Ohjaaja voi myös olla auton ilmoittaja ja hänellä täytyy silloin olla sekä ilmoittaja- että ohjaajalisenssi. 1.8. Luokitus Luokitus on CIK/FIA:n virallinen todistus siitä, että runko- tai moottorimallia, tai erityisesti määriteltyjä varusteita on valmistettu sarjatuotannossa riittävässä määrin, jotta ne olisivat oikeutettuja luokitteluun jossakin luokassa. Luokitusanomuksen jättää CIK/FIA:lle sen maan ASN, missä ajoneuvoa valmistetaan, ja sen tulisi johtaa luokituksen vahvistamiseen. Tämä on tehtävä erityisten CIK/FIA:n vahvistamien luokitussääntöjen mukaan ja jokaisen valmistajan, joka haluaa luokittaa mallinsa, täytyy sitoutua noudattamaan niiden määräyksiä. Myös AKK voi myöntää/päättää omia luokituksiaan kansallisiin luokkiin. 1.9. Luokitustodistus Jokaisen CIK-FIA:n tai AKK:n luokittaman runko- ja moottorimallin tai varustuksen tulee olla kuvailtuna todistuksessa, jota kutsutaan luokitustodistukseksi. Todistuksesta tulee käydä ilmi kaikki tieto, jonka avulla kyseinen malli voidaan tunnistaa. Kilpailijan tulee varautua esittämään luokitustodistus tai joku muu CIK:n asiakirjan käyttämästään kalustosta katsastuksessa. Kilpailun johdolla on oikeus evätä kilpailijan osanotto, jos tämä ei voi esittää vaadittuja asiakirjoja. 1.10. Lisenssi Lisenssi on rekisteröintiasiakirja, joka myönnetään kilpailutoimintaan aikovalle luonnolliselle tai juridiselle henkilölle. Lisenssin haltijan edellytetään tuntevan autourheilun kansainväliset ja kansalliset säännöt, sekä sitoutuvan niitä noudattamaan. 1.11. Parc Fermé (suljettu alue) Kilpailun jälkeen alue maalilinjalta karanteenialueen
2015 151 portille on suljettua aluetta. Kenelläkään, paitsi kilpailun toimihenkilöillä, ei ole oikeutta olla parc fermé -alueella. Korjaus- ja muutostyöt on kielletty maalin parc fermé -alueella. 2. Lisenssit ja niiden vaatimukset 2.1. Yleistä Kansallisten lisenssien osalta noudatetaan Autokilpailujen kansallisia määräyksiä Suomessa. Lue lisenssimääräykset ja vakuutustietous sääntökirjan autokilpailujen kansallisista määräyksistä tarkasti. Kilpailutoimintaan osallistuvalla kuljettajalla tulee olla voimassa oleva kilpailu- tai tutustumislisenssin lisenssisääntöjen mukaisesti. Karting-kilpailuissa henkilöllä (mekaanikko/avustaja), joka toimii kilpailijan avustajana lähdön keräily- ja ryhmitysalueella sekä parc fermé -alueella, tulee olla henkilökohtainen huoltaja-/mekaanikkolisenssi tai kilpailijalisenssi. 2.2. Tutustumislisenssi Jäsenten- ja seurojenvälisissä kilpailuissa sekä aikuisharrastajaluokissa on mahdollisuus kilpailla tutustumislisenssillä. Lisenssiä voidaan käyttää myös seurojen koulutuksissa ja ajoharjoittelupäivinä. Tutustumislisenssillä ei voi osallistua aluemestaruuskilpailuihin. Seurat tilaavat kilpailua varten AKK:sta numeroituja tutustumislisenssilomakkeita (lomakkeessa 15 lisenssiä), jotka täytetään kilpailupaikalla. Seura tilittää lisenssimaksut käytettyjen lisenssien mukaan ja palauttaa täytetyt sekä käyttämättömät lomakkeet. Palauttamattomat lomakkeet veloitetaan seuralta lisensseinä. Tutustumislisenssin tarkoitus on nimensä mukaan tutustuttaa kilpailutoimintaan, joten useampia kilpailuita vuoden aikana ajavien suositellaan ehdottomasti hankkivan vuosilisenssin, jolloin vakuutusturva tapaturmien osalta on voimassa myös harjoittelussa. 2.3. Huoltaja-/mekaanikko lisenssi Kartingissa tulee alle 18-vuotiaalla kilpailijalla olla kaikissa kilpailussa 18 vuotta täyttänyt huoltaja, jolla on huoltaja/mekaanikko-lisenssi. Kilpailuissa henkilöllä (mekaanikko/avustaja), joka toimii kilpailijan avustajana lähdön keräily- ja ryhmitysalueella sekä parc fermé -alueella, tulee olla henkilökohtainen huoltaja-/mekaanikkolisenssi tai kilpailijalisenssi. Huoltaja lisenssinä käy myös AKK:n myöntämä ilmoittajalisenssi tai jokin muu kilpailijalisenssi. 2.4. Peruslisenssi Karting-rajoitteisella peruslisenssillä voi osallistua vain kotimaan kansallisiin karting-kilpailuihin. Lisenssiluokkana peruslisenssissä kilpailijalla on harrastaja, junior tai yleinen. Lisenssiluokan vaihtamisen harrastajasta junior luokitukseen kilpailija tekee itse KITI-järjestelmässä siirtyessään kansallisiin kilpailuluokkiin. Yleinen luokituksen muutos tapahtuu ilmoittamalla asiasta liiton toimistoon lisenssiosastolle. Tällöin oma nousupistekertymä on tarvittaessa pystyttävä osoittamaan 2.4.1. Junior-luokitus ja nousupisteet Junior-lisenssiluokan peruslisenssillä voidaan ajaa Cadett, Micro, Raket junior, KF6 junior, Yamaha junior ja kilpailusääntöjen mukaisesti aikuisharrastekilpailuissa sekä Rotax Max junior luokassa. Nousupisteitä on mahdollista saada luokista Raket junior, Yamaha junior, KF6 junior ja Yamaha junior. Nousu junior-luokasta yleinen-/Kv-lisenssiluokkaan tapahtuu, kun kilpailija on saavuttanut vähintään 10 nousupistettä. Nousipisteitä annetaan kaikille tuloksen saaneille vähintään 1. Suuremmat nousupisteet kertyvät sijoutuksen perusteella oheisen nousupistetaulukon mukaisesti. Nousupisteitä voi halutessaan kerätä aina 15 pisteeseen saakka ennen siirtymistä yleiseen luokkaan. Nousupisteitä voi hyväksi lukea kahden peräkkäisen kalenterivuoden ajalta. Nousupisteet lasketaan kilpailuun lähteneiden juniori-kilpailijoiden mukaan. Lähteneiden lukumäärä tarkoittaa esikatsastuksessa hyväksyttyjen juniorikilpailijoiden lukumäärää luokittain. Kilpailun järjestäjä ilmoittaa lopputulosten yhteydessä kuljettajien saamat nousupisteet ja merkitsee ne KITI-järjestelmään. Kilpailijan tulee tarvittaessa osoittaa nousupistekertymä ja ilmoittaa yleisen luokan nousua AKK:sta hakiessaan erillisenä liitteenä kilpailut, sijoitukset ja nousupisteet, jotka oikeuttavat yleiseen lisenssiin, jos KITI-järjestelmästä asiaa ei voida todentaa. Kilpailijan tulee tehdä vaihto yleiseen luokkaan tai KV-lisenssiin ennen seuraavaan kilpailuun ilmoittautumista. Jos nousuvaatimus täyttyy
2015 152 ilmoittautumisajan päätyttyä, ajaa kilpailija sen kilpailun juniori-luokan kilpailijana, eikä hänen sijoituksensa siinä kilpailussa vaikuta muiden nousupisteiden saamiseen ko. luokassa. Nousupisteet kerääntyvät vain kansallisista kalenterikilpailuista kuljettajalle, joka täyttää ko. vuoden aikana vähintään 11 vuotta. Myös Micro-luokasta voi kilpailija kerätä nousupisteitä, jotka hän voi hyväksi lukea sen vuoden alusta kun hän täyttää 11 vuotta. Micro-luokan nousupistelaskentamalli ilmoitetaan myöhemmin erillisellä tiedotteella. 2.4.2. Yleinen luokitus Juniorkilpailija vaihtaa luokan yleiseen, kun kilpailija on saavuttanut tarvittavat nousupisteet. Yleisen luokan saavutettua on mahdollista saada kansainvälinen lisenssi. Yleisen luokitus voidaan myöntää myös yli 18-vuotiaalle kuljettajalle, mikäli hänellä on ajettuna viisi (5) kilpailua maaliin yli 120 cc moottorilla varustetulla autolla. Luokituksen muuttaminen tapahtuu lisenssiosaston kautta. Jos kilpailija ei ole viiteen (5) vuoteen lunastanut yleinen luokan peruslisenssiä tai kv-lisenssiä, on hänellä mahdollisuus palata harrastaja- tai junior -luokkaan. 2.5. Kansainväliset lisenssit (KV) Kansainvälisten lisenssien osalta on kartingissa voimassa seuraavat säännöt ja lisenssiluokat. KV-lisenssiä varten on vuosittain käytävä lääkärintarkastuksessa. Lue tarkemmin sääntökirjan yleisosasta. Kaikilla ulkomailla kilpailevilla kuljettajilla tulee olla kansainvälinen lisenssi ja vähintään 13 vuoden ikä. Grade C-lisenssi Lisenssi voidaan myöntää kuljettajalle, joka täyttää 13 vuoden iän lisenssin myöntämisvuonna. Grade B-lisenssi Lisenssi voidaan myontää kuljettajalle, joka täyttää 15 vuoden iän lisenssin myöntämisvuonna. Lisenssi myönnetään kilpailumenestyksen perusteella: lisenssin hakemista edeltävän kahden vuoden aikana kuljettaja on sijoittunut kolme (3) kertaa kymmenen (10) parhaan joukkoon kansallisissa tai kansainvälisissä kilpailuissa KF-Junior, KF- tai KZ2 -luokassa. Vähintään yksi näistä sijoituksista täytyy olla saavutettu SM- tai KV-kilpailussa. Yamaha luokan kilpailuista hyväksytään vain CUPkilpailuiden sijoitukset. Grade B-lisenssin myöntää AKK hakijan vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen perusteella. Tästä hakemuksesta tulee ilmetä hakijan tulokset edelliseltä kahdelta kilpailukaudelta. Grade A-lisenssi Lisenssi voidaan myontää kuljettajalle, joka täyttää 15 vuoden iän lisenssin myöntämisvuonna. Lisenssi myönnetään kilpailumenestyksen perusteella ja CIK ilmoittaa AKK:lle listan kuljettajista, joille Grade A lisenssi voidaan myöntää. Kriteerit lisenssin saamiseen voi tarkistaa CIK:n säännoistä, kohta Appendix B, liite B. 2.6. Ilmoittajalisenssi (Competitor´s/Entrant licence) SM-kilpailuihin osallistuvalla tulee olla ilmoittaja ja hänellä ilmoittajalisenssi. Ilmoittajana voi toimia yksityishenkilö, yritys tai ohjaaja itse. Ilmoittajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Kaikissa KV-kilpailuissa tarvitaan myös ilmoittajalisenssi. 2.7. Lisenssitaulukko Seuraavassa on luokittain ilmoitettu millä lisenssillä voi ajaa kotimaan kilpailuissa. Cadett Peruslisenssi (junior -luokitus), tutustumislisenssi Muut harrastajaluokat (alle 16 v.) Peruslisenssi (junior-, yleinen luokitus kilpailun säännöt huomioiden), tutustumislisenssi Aikuisharrastusluokat Peruslisenssi (junior-, yleinen luokitus kilpailun säännöt huomioiden), tutustumislisenssi KF6 Peruslisenssi (junior/yleinen luokitus) KF6 Junior Peruslisenssi (junior-luokitus) Micro Peruslisenssi (junior -luokitus) Raket Junior Peruslisenssi (junior -luokitus) Raket Peruslisenssi (yleinen luokitus) Yamaha Junior Peruslisenssi (junior -luokitus) Yamaha Peruslisenssi (yleinen luokitus) tai kv-lisenssi Rotax Max /TAG Peruslisenssi (junior/yleinen luokitus) Kuljettajalla ei saa olla voimassaolevaa KV Grade B- tai A-luokitusta) KF-Junior Peruslisenssi (yleinen luokitus) tai KV-lisenssi Grade C KF Peruslisenssi (yleinen luokitus) tai KV-lisenssi Grade C, B tai A SM-kilpailuissa vaatimuksena vahintään KV-lisenssi Grade C SM-kilpailuissa vaatimuksena vähintään KV-lisenssi Grade B KZ2 Peruslisenssi (junior/yleinen luokitus) tai KV-lisenssi Grade C, B tai A
2015 153 2.8. Luokkanousutaulukko Junioreiden luokkanousutaulukko 180 (kansalliset) FA Kv Grade B F250 vähintään juniorilisenssi Senior 100 vähintään juniorilisenssi 2.8. Luokkanousutaulukko Junioreiden luokkanousutaulukko Luokkanousutaulukko JUNIORIEN LUOKKANOUSUTAULUKKO 3.1. Mainostuksen säännöt Kilpailijalla ja kilpailun järjestäjällä on oikeus sijoittaa mainoksia kilpailuun osallistuviin autoihin ja kilparadalle seuraavia määräyksiä noudattaen: 1. Mainoksella ei saa peittää toista mainosta. 2. Kilpailijalla on oikeus kieltäytyä ottamasta autoonsa sellaista järjestäjän mainosta, joka on ristiriidassa hänen omien autossa tai ajopuvussa olevien tuotteeseen, palvelukseen tai yritykseen yksilöityjen mainosten tai sopimusten kanssa. Tämä hänen on pystyttävä vaadittaessa näyttämään toteen. Järjestäjän mainoksen poistaminen tai peittäminen sen kiinnittämisen jälkeen ennen kilpailijan ajon päättymistä on kielletty. 3. Mainoksen pitää olla muodoltaan ja sisällöltään asiallinen ja hyvällä maulla tehty, hyvän tavan vastainen mainonta on kielletty. 4. Alkoholipitoisten juomien mainonta on sallittu alkoholilain mukaisesti. (Miedon alkoholijuoman mainonta, epäsuora mainonta ja kuluttajiin kohdistuva muu myynninedistämistoiminta on kielletty, jos se kohdistuu alaikäisiin tai muihin henkilöihin, joille alkoholijuomaa ei tämän lain 16 §:n mukaan saa myydä, taikka siinä kuvataan tällaisia henkilöitä). 5. Tupakkavalmisteiden mainostaminen on kielletty. 6. Mainosten kiinnittäminen korirakenteeseen on vapaa, edellyttäen, ettei mainos tai sen kiinnike aiheuta turvallisuusriskiä. Tämän toteaa katsastaja. 7. Kilpailijan ei tarvitse hyväksyttää mainoksiaan AKK:ssa. Mainosoikeus sisältyy kilpailijalisenssiin. Mainoksien sääntöjenmukaisuus tarkastetaan katsastuksessa. 3. Mainostus
2015 154 8. Ajajan, joka ei noudata yllä olevia määräyksiä, voi kilpailun johto kieltää osallistumasta kilpailuun. 9. Järjestäjällä on oikeus porrastaa osanottomaksu sen mukaan, ottaako kilpailija järjestäjän riidattomat mainokset vai ei. 10. Turvallisuussyistä ei minkäänlaisia mainosjulisteita tai -tauluja saa kiinnittää mihinkään aitoihin, jotka muodostavat osan radan reunasuojuksesta, vaikka sellainen aita olisi muiden takana pysäytysaitana. 3.2. Mainoksen julkaiseminen Kilpailija tai joku muu, joka mainostarkoituksessa käyttää hyväkseen kilpailussa saavutettua tulosta tai ennätysyritystä, on velvollinen tarkasti ilmoittamaan sekä olosuhteet, joissa kilpailu on suoritettu, että kilpailun tai ennätysyrityksen laadun, auton merkin, luokan ym., samoin myös järjestyssijan ja saavutetun tuloksen. Auton merkillä tarkoitetaan sitä julkisesti ilmoitettua nimeä, jolla ko. malli tunnetaan. Karteissa merkillä tarkoitetaan rungon ja moottorin yhdistelmää, esim. BIREL/PARILLA, CRG/MAXTER, PCR/ PCR, TONYKART/VORTEX jne. AKK:n SM- ja Cup-pistetilastoissa esiintyvät autot luokitelluilla nimillä. Mainostajat saavat käyttää kilpailujen tuloksia julkaistaessa vain edustamansa tai toimeksiantajansa edustaman merkin (merkkien) sijalukuja. Muiden merkkien nimiä tai sijalukuja ei mainita. Jokainen poisjättäminen tai lisäys, joka voi johtaa yleisen arvostelun harhaan, voi aiheuttaa rangaistuksen sille, joka vastaa mainonnasta. Suomen Mestaruuksia ja CUP-voittoja tai näiden sarjojen lopputuloksia saa mainostaa ennen AKK:n hyväksymistä vain edellyttäen, että mainostekstissä selvästi ilmenee maininta ”tulokset epäviralliset, AKK:n vahvistettava”. Sarjojen välitilanteita ei saa käyttää mainonnassa. 4. Kilpailujen järjestäminen 4.1. Yleistä Karting-kilpailuiden järjestämisessä noudatetaan sääntökirjan yleisosaa kilpailujen hakemisen, kilpailuluvan, kilpailukutsun ja niihin liittyvien asioiden osalta. 4.2. Kilpailukalenterista poikkeaminen Kilpailukalenterin mahdollisiin vapaisiin viikonloppuihin on seuralla mahdollista hakea kilpailulupaa lajipäälliköltä viimeistään 5 viikkoa ennen kilpailupäivää. Kilpailun siirtoanomus on jätettävä AKK:lle viimeistään 2 kuukautta ennen kalenteriin merkittyä kilpailupäivää. Kalenterikilpailun siirto on mahdollista vain, mikäli AKK: n kartingin lajiryhmä sen hyväksyy. 4.3. Kilpailusääntöjen tunteminen ja niiden noudattaminen Jokainen kilpailun järjestelyihin osallistuva luonnollinen tai juridinen henkilö: 1. Sitoutuu tuntemaan lajin kansallisen säännöstön sekä kilpailuissa sovellettavat CIK-FIA:n kansainväliset säännöt 2. Sitoutuu varauksetta alistumaan yllämainittujen sääntöjen määräyksiin ja AKK:n päätöksiin sekä tyytymään niistä aiheutuviin seuraamuksiin. 3. Sitoutuu noudattamaan reilun pelin periaatetta. 4. Sitoutuu hoitamaan (juridinen henkilö) taloushallintonsa säädösten ja annettujen ohjeiden mukaisesti. Kilpailun järjestäjä, joka suunnitelmallisesti jättää velvoitteensa hoitamatta toiminnan ja urheilijoiden verotukseen tai muihin lakisääteisiin maksuihin (sosiaaliturva, eläke, tms) liittyvät velvoitteensa, rangaistaan liiton hallituksen päätösten mukaisesti. 5. Sitoutuu olemaan lyömättä vetoa itse tai edustajansa kautta omasta kilpailutapahtumasta. Näiden ehtojen rikkomisesta voi olla seurauksena toimitsijalisenssin ja myös ohjaajalisenssin peruutus. 4.4. Rata ja tarkastukset Kansallisissa tarkastuksissa noudatetaan näitä sääntöjä, CIK:n radantarkastussääntöjä sekä radantarkastajan tekemiä ratakohtaisia määräyksiä. SM-kilpailuratojen radantarkastuksessa noudatetaan CIK:n radantarkastussääntöjä. CIK:n ratasäännöstö löytyy osoitteesta www. cikfia.com. 4.4.1. Radan ominaisuudet Alla esitetyt arvot ovat suosituksia, joista voidaan poiketa AKK:n suostumuksella radantarkastuksen yhteydessä. Sekä kiinteiden, että väliaikaisten kansallisessa kilpailukäytössä olevien ratojen tulisi olla vähintään 600 m pitkiä, kansainvälisten kilpailujen ratojen minimipituus 800 m. a. Ominaisuudet: – Pituus suoravetoluokissa enintään 1500 m, vaihteellisissa luokissa enintään 2500 m – Leveys ryhmässä 1 vähintään 7 m – Leveys ryhmässä 2 vähintään 8 m – Kaltevuus pituussuuntaan enintään 5 %, poikittaissuunnassa enintään 10 % – Suorat suoravetoluokissa enintään 170 m, vaihdelaatikkoluokissa ei rajoitusta – Pinta kiinteällä radalla kokonaan asfalttia. b. Suurin sallittu automäärä radalla – Alle 1500 m pitkillä radoilla enintään 34 autoa. – Yli 1500 m pitkillä radoilla enintään 60 autoa. – Kestävyyskilpailuissa sallitaan enintään 6 autoa 100 m kohti. – Autojen määrä ei missään tapauksessa saa ylittää arvoa radan pituus (m) x radan leveys (m) jaettuna 180. – Lasten harrastajaluokkien (Cadett) suurin sallittu kilpailijamäärä 3/4 radan sallitusta kilpailijamäärästä.
2015 155 – Radantarkastuspöytäkirja ilmoittaa kilpailuissa käytettävän suurimman sallitun automäärän. – CIK-FIA -kilpailujen ratojen tulee noudattaa kansainvälisiä ratanormeja, muutoinkin on suositeltavaa pyrkiä noudattamaan ko. normeja. 4.4.2. Pakolliset rakennelmat Varikkoalue Radan ulkopuolella tulee jokaista kilpailijaa varten olla pysäköinti- ja huoltotilaa vähintään 4 x 6 m. Alueen olisi hyvä olla asfaltoitu ainakin kulkukäytävien osalta. Jokainen autopaikka tulee olla selvästi merkitty ja numeroitu. Huolto- ja kuljetusautoille tulee olla erillinen pysäköintialue. Varikolla tulee olla rataan liittyvä alue, johon lähtöön valmistautuvat kartit voidaan ryhmittää. Varikon tulee olla yhteydessä rataan selvästi merkityllä sisään- ja ulostulolla. Sisääntuloreitin alussa tulisi olla kaksoismutka, joka oleellisesti vähentää kartien nopeutta. Sisääntuloreitin leveyden tulee olla pienempi kuin kahden auton leveys. Pysähtyminen reitillä on ehdottomasti kielletty ja varikkopäällikön tulee huolehtia, ettei sillä ole asiaankuulumattomia karteja ja henkilöitä. Kilpailuerästä tullessa, rajoina maalilinja ja varikon sisääntulotien läheisyydessä oleva punnitusalue, on oltava suljettu alue (parc fermé). Kansallisissa kilpailuissa park fermé alue voidaan rajata lippusiimalla tai väliaikaisilla aidoilla. Tämä väliaikainen alue tulee ilmoittaa ohjaajakokouksessa. Arvokilpailuissa (SM, SJM ja CUP) parc fermé-alue tulee olla aidattu ja alue sisältää lähdön keräily- ja ryhmitysalueen (joka on erotettu lähdön keräilyalueesta), koko rata-alueen, jonne on oikeus pääsyyn vain kilpailijalla ja hänen nimetyllä avustajallaan (1 mekaanikko) sekä maalintulo- ja katsastusalueen. Ratavarikko Ratavarikon vapaan leveyden tulee olla vähintään 2 m ja pituuden on oltava vähintään 10 m. Lähtöruudukko ja radan muut merkinnät Ensimmäinen lähtörivin etäisyys 2 m lähtö/maalilinjasta. Rivien etäisyys toisistaan 4 m ja lähtöruutujen keskiviivan väli puolet radan leveydestä. Lähtö- ja maaliviivan, sekä 25 metrin ryhmitysviivan tulee olla selvästi merkitty. Kaarteiden sisäreunojen tulee olla merkittyjä. Punaisella viivalla, joka kulkee radan poikki merkitään rataan paikka, jossa lähtöryhmityksen tulee olla kunnossa. Viivan leveyden tulee olla vähintään 10 cm. Tämän viivan paikan määrä radantarkastaja. Sinisellä viivalla voidaan merkitä rataa mahdolliset magneettilinjojen paikat. Viivat saavat lähteä radan reunasta ja niiden pituuden tulee olla 20 cm ja leveyden 10 cm. Valvontapisteet Radan valvonnan suorittamista varten on valvontapisteet valittava siten, että jokainen radan osa on valvonnan alaisena ja valvontapisteestä on näköyhteys seuraavaan pisteeseen. Valvontapisteen on oltava selvästi kilpailijoiden havaittavissa, mutta turvallisesti sijoitettuna. Kilpailussa jokaisen valvontapisteen alueella on oltava vähintään ratatuomari ja lippumies. Ratavalvonta voidaan suorittaa myös 3-5 ratatuomarilla, jotka sijoittuvat niin, että heidän valvonta-alueella on 1-3 valvontapistettä. Tällöin valvontapisteissä tulee olla lippumies sekä avustaja. Lippupisteen valvonta-alueen henkilöistä yhdellä tulee olla toimitsijalisenssi. Ratavalvontapisteet tulee suojata yhteen niputetuilla renkailla tai muulla hyväksytyllä suojamateriaalilla. Tämän suojavallin korkeus tulee olla 90-100 cm. Valvontapisteillä tulisi olla rakennelma/ koroke, jonka päällä ratatuomari ja lippumies voivat olla. Rakennelman suosituskorkeus on 30 cm. Ohjaajien turvallisuus, radan suojaukset Missä radan reunoilla ei ole vähintään 10 m:n esteetöntä ulosajoaluetta, tulee siinä olla jatkuva aita. Se tulee valmistaa tukevasta materiaalista, joka on kyllin kevyttä, jotta se ei aiheuta vaaraa ohjaajille. Aita ensisijaisesti vaakasuoraan sidottuja henkilöauton renkaita, korkeus 80–90 cm (max. 6 rengasta (myös olkipaaleista tai vaahtomuovipaaleista, tms. valmistettu käy). Suoja-aidan etäisyys kiinteistä esteistä tulee olla vähintään 50 cm. Kaarteissa suojausten on oltava vahvistetut. Irrallisten autonrenkaiden käyttö radan reunoilla on kielletty. Lähekkäin olevien ratojen osien väliin tulee asentaa joustava verkko tai muu vastaava este (katso yllä aita). Ratavalvontapisteet tulee olla hyvin suojattu yllämainituin tavoin. Samoin kaikki muut radalla olevat kiinteät esteet on suojattava. Muita vaatimuksia Seuraavien rakennelmien tulee olla radalla, kohdat 1 ja 2 yleisöltä eristettynä kilpailun aikana: 1. Katettu rakennus kierroslaskentaa, ajanottoa ja katsastusta varten. 2. Kiinteä, katettu tila vaakojen säilytystä varten. Vaa’at tulee tarkastaa ennen kilpailun alkua tai järjestäjillä tulee olla 100 kg:n tarkastuspunnukset. 3. Tyydyttävät saniteettitilat erikseen miehille ja naisille. 4. SM-kilpailuissa kunnolliset suihkutilat ja peruskäyttösähkövalmius. Yleisön turvallisuus Järjestäjän on varattava yleisölle suljettu yleisöalue, jonka tulee olla eristetty radasta tehokkaalla suoja-aidalla, korkeus vähintään 1,2 m, jonka etäisyys radan reunasta on vähintään 6 m. 4.4.3. Ratojen tarkastukset Kilpailussa käytettävällä radalla tulee olla voimassa oleva radantarkastus sekä turvatarkastus. Tarkastukset uusitaan mahdollisuuksien mukaan aina samanaikaisesti. Kilpailun järjestäjän tulee huolehtia hyvissä ajoin ennen kilpailua, että rata on tarkastusten vaatimassa kunnossa kilpailuhetkellä ja tekee tarvittaessa korjaukset/kunnos-
2015 156 tukset radalle. Kilpailun jälkeen on tärkeää myös huolehtia radan kunnostuksesta, jotta se pysyy ajettavassa ja turvallisessa kunnossa. Kansallinen radantarkastus Ennen kilparadan hyväksymistä kilpailukäyttöön, suorittaa AKK karting-ratojen tarkastuksen. Tarkastuksesta aiheutuneet kustannukset maksaa tarkastettava rata. Tarkastuksen suorittaa AKK:n määräämä radantarkastaja ja paikalla on oltava radan omistaja/edustaja. Tarkastuksessa tulee esittää mittakaavassa oleva rataaluepiirros kolmena kappaleena vähintään A4-koossa, mielellään suurempana. Siitä tulee käydä ilmi radan pituus ja leveys, lähtö- ja maalipaikka, valvontapisteiden sijainti, suoja-alueet ja suojalaitteet, varikon sisään ja ulostulopaikat, ratavarikko, katsastuspaikka, rakennelmat ja rakennukset sekä yleisöalueet. Piirroksessa pitää esiintyä kaikkien turvalaitteiden mitoitus ja paikat. Radantarkastus ja ratalisenssi ovat voimassa radantarkastuspäivästä kuluva ja kolme seuraavaa kalenterivuotta. Mikäli olosuhteissa tai radan rakenteissa tapahtuu oleellisia muutoksia, tulee rata tarkastaa uudelleen lyhyemmälläkin aikavälillä. Radantarkastuspöytäkirjoja tehdään kaksi yhdenmukaista kappaletta allekirjoituksin. Toisen radantarkastaja toimittaa AKK:hon ja toinen jää radan omistajalle/ edustajalle. Radanseurantakortti: Radantarkastuspapereihin kuuluu lisäksi radan seurantakortti, joka on alkuperäisenä liitteenä radantarkastuspöytäkirjassa. Tuomariston puheenjohtaja kuittaa päiväyksellä ja allekirjoituksellaan jokaisessa kilpailussa radan seurantakortin, sekä merkitsee siihen tarvittavat korjauskehotukset. Korjauskehotuksien velvoitteiden suorittamisen tarkastaa ja hyväksyy joko radantarkastaja tai radalla ajettavan seuraavan kilpailun tuomariston puhenjohtaja . Tuomariston puhenjohtaja tarkastaa radan- ja turvatarkastuksen pöytäkirjat liitteineen jokaisen kilpailun yhteydessä. Jos samalla radalla eri kerhot järjestävät kilpailuja, voivat he käyttää radan haltijalle myönnettyä ratalisenssiä omissa kilpailuissaan. Tilapäisillä radoilla radantarkastus on joka kerta suoritettava erikseen. Radan turvallisuustarkastus Kaikkien yleisöllisten kilpailujen kilparatojen tarkastuksen suorittaa asiantuntijaelin, johon kuuluu puheenjohtajana AKK:n määräämä radantarkastaja ja jäseninä paikallisen poliisin edustaja, paikallisen paloviranomaisen edustaja, sekä kilpailun johtaja/radan omistajan (seuran) edustaja(t). Tarkastuksesta on laadittava kolme yhdenmukaista pöytäkirjaa, joista yksi kappale toimitetaan välittömästi AKK:lle, yksi paikalliselle poliisille sekä yksi paloviranomaisille. Tarkastuksen liitteenä täytyy olla rata-aluepiirros, josta tulee käydä ilmi radantarkastuksessa vaadittujen asioiden lisäksi ambulanssin ja EA-ryhmien paikat, pelastustiet, sammuttimien paikat, hitsauspaikan sijainti, varikkoalueen sijainti, tupakointipaikat, paikoitusalueen sijainti, mahdollinen majoitusalue, kielletyt katselualueet ja järjestyksenvalvojien paikat. Ratapiirros/ kartta tulee olla mittakaavassa, vähintään A4-koossa, mielellään suurempana. Radan turvallisuustarkastus tulee uusia, mikäli radalla tapahtuu oleellisia yleisön turvallisuuteen vaikuttavia muutoksia, tai mikäli viranomaiset tai AKK sitä vaativat. Erityisesti korostettakoon, että milloin turvallisuusmääräyksiä vastaan on rikottu, viranomainen voi saattaa järjestelytoimikunnan henkilökohtaiseen vastuuseen vahingon sattuessa. Kansainvälinen radantarkastus Radalla, jolla järjestetään kansainvälinen kilpailu (SM -kilpailu KV-luokille), tulee olla kansainvälinen radantarkastus voimassaolevien CIK-säännöstöjen mukaan. 4.5. Kilpailun päätoimihenkilöt Kilpailussa on oltava vähintään sääntökirjan kansalliset TOIMITSIJALISENSSIT KV SM/CUP K ALUE Tuomaristo PJ. pää pää pää pää Tuomarit pää pää pää perus Johtaja pää pää pää pää Kilpailutapahtumien johtaja pää pää - - Ratatuomarien päällikkö pää pää perus - Läht. / Maalituom. päällikkö pää perus perus - Lähettäjä pää perus perus - Kilpailun sihteeri pää pää perus - Tuloslaskentapäällikkö perus perus perus - Tuomariston sihteeri perus perus - - Faktatuomari pää pää perus - Turvapäällikkö pää pää perus - Varikkopäällikkö perus perus perus - AKK:n Pääkatsastaja pää pää - - Katsastuspäällikkö pää pää perus - Katsastaja pää perus perus -I Toimitsijalisenssitaulukko 2012
2015 157 määräykset Suomessa -osiossa ilmoitetut kilpailutoimitsijat (katso taulukko) vaadittavine lisensseineen. Nämä henkilöt on esitettävä myös AKK:lle toimitettavassa kilpailukutsussa. Ne, joilta toimitsijalisenssiä (pää- tai peruslisenssi) ei vaadita, heiltä ei myöskään vaadita seuran jäsenyyttä ollakseen kilpailuissa toimitsijoina. 4.6. Ensiapu Radan turvatarkastuksessa määritellään kilpailualueella vaadittava vähimmäishenkilöstö ja -kalusto. Kansallisissa kalenterikilpailuissa kilpailupaikalla tulee olla kilpailutapahtumien aikana ambulanssi. Autourheilukilpailussa käytettävien ambulanssien on pääpiirteiltään noudatettava EN 1789 ambulanssistandardia / pääpiirteiltään oltava EN 1789 ambulanssistandardin mukaisia. Vaatimukset ambulanssien varustukselle sekä ensihoitohenkilöstölle on nähtävissä liiton internetsivujen materiaalipankissa. 4.7. Viestiyhteydet Kilpailupaikalla on oltava riittävän tehokkaat äänentoistolaitteet, jotka pystyvät ylittämään ajoneuvojen moottorien äänen. Kuulutuksen on kuuluttava varikolle, toimitsijoille toimipaikoilleen ja yleisölle. Kilpailun päätoimihenkilöiden kesken on oltava toimiva radioyhteys: Kilpailun johto – kuuluttaja – ratatuomarit – tulospalvelu – lähdön järjestely – katsastus. Suositellaan head-set -luurien käyttöä. 4.8. Kilpailutasot ja järjestelyvaatimukset 4.8.1. Seurojen- ja jäsentenväliset kilpailut Jäsenten- ja seurojenvälisiä harjoituskilpailuja (jatkossa harjoituskilpailu) voidaan järjestää edellyttäen, että niistä ei aiheudu haittaa lajin kalenterikilpailuille eikä valtakunnallisille leiripäiville. Harjoituskilpailut tulee pääsääntöisesti järjestää sellaisina päivinä, joille ei ole merkitty kalenterikilpailuja lähialueille. Harjoitus- ja koulutuskilpailuja voivat järjestää vain AKK:n jäsenyhteisöt. Harjoitus- ja koulutuskilpailuissa on pääsymaksujen periminen kielletty, samoin pysäköintimaksujen periminen ja käsiohjelman myynti. Harjoituskilpailujen järjestäminen maksullisten tilaisuuksien yhteydessä on kielletty. 4.8.2. Alueiden harjoitustapahtumat ja harjoituskilpailut Tapahtumat eivät saa häiritä kansallista kilpailukalenteria ja nämä tulee ilmoittaa liittoon kilpailulupailmoituksella. Lisenssivaatimus ajoharjoitustapahtumissa on vähintään Tutustumislisenssi tai kilpailun järjestäjän tapahtumavakuutus. Harjoituskilpailuissa vähintään karting Peruslisenssi. Harjoitustapahtumat ja –kilpailut on tarkoitettu ko alueen lajin aloittelijoille ja siksi näiden ohjelmaan tulee sisällyttää erillinen kuljettajakoulutusosuus. Ilmoitus AKK:lle Jäsenten- ja seurojen välisistä harjoituskilpailuista on tehtävä kirjallinen ilmoitus yhtenä kappaleena kilpailulupahakemuksella viimeistään seitsemän (7) vrk ennen aiottua kilpailupäivää, ja se tulee lähettää lajipäällikölle. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi, minkä seuran tai seurojen jäsenille kilpailu on tarkoitettu. Lisäksi alueellisista kilpailusarjoista on säännöt lähetettävä kartingin lajipäällikölle viimeistään kuukausi (30 vrk) ennen ensimmäistä kilpailua. Ilmoituksen yhteydessä voi myös tilata tutustumislisenssilomakkeet. Osanotto-oikeus Jäsentenväliset harjoituskilpailut ovat sallittuja vain järjestävän seuran jäsenille. Seurojenvälisiin harjoituskilpailuihin voidaan hyväksyä saman alueen seurojen jäseniä ja kyseisen alueen alueella asuvia kilpailijoita. Kilpailijalla tulee olla seuran jäsenkortti ja ohjaajalisenssi. Harrastajaluokissa osallistujilla tulee olla AKK:n harrastajaluokituksen peruslisenssi tai kilpailupaikalta seuralta ostettu tutustumislisenssi, jotka sisältävät vakuutuksen. Kilpailijan seura on se, joka on merkitty hänen lisenssiin. Tutustumislisenssillä kilpailevalla ei tarvitse olla seurajäsenyyttä. Kilpailutoimitsijat Harjoitus- ja koulutuskilpailuille on nimitettävä kilpailunjohtaja, turvallisuuspäällikkö, ratatuomareiden päällikkö sekä katsastuspäällikkö, joilla on voimassa olevat toimitsijalisenssit. Ratavalvonta tulee suorittaa rataosuuksittain ja ratavalvontapisteet tulee olla miehitetty. Kilpailussa tarvittava muut toimihenkilöt on huomioitava kilpailun vaatimustason mukaisesti. Seurojenvälisissä harjoituskilpailuissa kilpailun järjestäjä nimeää tuomariston ja tuomariston puheenjohtajan. Harjoitus- ja koulutuskilpailuissa tulee olla johtajan riittäväksi harkitsema ensiapu-, sammutus-, viestintä-, ym. välineistö ja miehitys. Minimivaatimuksena olosuhteiden ja tilanteen mukaan voidaan pitää: • vähintään kaksi EA-koulutuksen saanutta ennalta nimettyä henkilöä radalla koko kilpailun ajan, suositellaan ambulanssin käyttöä. • heillä varusteinaan kahdet paarit huopineen ja hyvin varustettu EA-laukku lastoineen – puhelinyhteys koko kilpailun ajan ambulanssin kutsumista varten • luotettava radioyhteys päätoimihenkilöiden välillä. • riittävä määrä järjestysmiehiä, jotta saadaan varmistettua, ettei asiattomia henkilöitä pääse rata-alueelle. Yleiset määräykset ja suositukset Katsastus on suoritettava turvallisuusasioita painottaen. Autojen painon tulee täyttää luokkien minimipainovaatimukset ja kaasuttimen prikkoja yms. teknisiä määräyksiä tulee noudattaa säännönmukaisina. Alue voi laatia kilpailusarjalle omat säännöt, jotka eivät voi kuitenkaan kumota tämän sääntökirjan sääntöjä. Kyseiset säännöt tulee toimittaa liiton karting lajipäällikölle tiedoksi. Niissä harjoituskilpailuissa, joissa alueen laatimia sääntöjä
2015 158 noudatetaan, tulee se selvästi ilmaista kutsussa tai kilpailun säännöissä. Harrastajaluokkien (Cadett) kilpailujen luonne tulee erityisesti painottua ns. koulutuskilpailujen luonteisiksi, joissa osallistujia ohjataan kilpailutapahtumiin. Kuljettaja voi aloittaa kilpailemisen alueellisissa Cadett-luokan kilpailuissa sinä vuonna kun hän täyttää 7 vuotta . Harrastajaluokissa saa suurin osallistujamäärä radalla olla korkeintaan 3/4 radan sallitusta kilpailijamäärästä (suositellaan ½, jos kokemattomia kuljettajia). Harjoituskilpailuun tulee kuulua pakollinen harjoitus sekä ohjaajakokous, jossa kilpailijat ja toimitsijat perehdytetään kilpailua koskeviin kysymyksiin turvallisuusasioita erityisesti painottaen. • harrastajaluokissa ei järjestetä kilpailusarjoja, vaan mieluummin leiri tai kiertuetyyppisiä tapahtumia. • että kilpailun järjestäjä jakaa osallistujat kaluston ja ikärakenteen mukaan tarkoituksenmukaisiin ryhmiin. • lähtöjärjestyksiä voidaan arpoa, välttämättä ei tarvita virallisia aika-ajoja. • paremmuusjärjestystä ei julkaista, kierrosajat voidaan julkaista • kaikki osallistujat palkitaan, palkitseminen esim. aakkosjärjestyksessä tai muuten vain satunnaisessa järjestyksessä. Harjoitus- ja koulutuskilpailuista ei kilpailija saa luokkanousupisteitä. Harjoituskilpailut tulee järjestää turvallisuutta korostaen sääntökirjan ajotapasääntöjä opettaen. 4.8.3. Aikuisharrastekilpailut Kilpailuiden järjestäjinä voivat toimia AKK:n alaiset jäsenseurat. Ilmoitus kilpailuista on tehtävä kilpailulupakaavaketta käyttäen viimeistään seitsemän (7) vuorokautta ennen kilpailupäivää. Kilpailusarjoista on toimitettava säännöt viimeistään kuukausi (30 vrk) ennen sarjan ensimmäistä kilpailua lajipäällikölle. Kilpailut/sarjat voivat perustua jonkun vakiomoottorin pohjalle tai kilpailuihin/sarjoihin, joihin hyväksytään järjestäjän ilmoittamat moottorimerkit. Kilpailun järjestelyiden toimihenkilöiden ja turvallisuusasioiden suhteen täytyy noudattaa vähintään jäsenten- ja seurojen välisten kilpailuiden kohdalla kerrottuja vaatimuksia. Osallistujamäärä radalla voi olla kuitenkin radantarkastuksen mahdollistama määrä. Aikuisharrastesarjojen säännöistä vastaavat aina ko. sarjojen järjestävä taho. Ikäraja näihin kilpailuihin on vähintään 16 vuotta, mutta järjestäjällä on oikeus säännöissään muuttaa sitä myös ylöspäin. 4.8.4. Kansalliset kilpailut Hakeminen, kilpailulupa ja kilpailutoimitsijat sääntökirjan kansallisten määräyksien mukaisesti. AKK nimeää kilpailun tuomariston puheenjohtajan. Kilpailun järjestäjä voi esittää yhden tai useamman aikuisharrastajaluokan liittämisen kansallisen kilpailun yhteyteen. Kilpailun järjestäjä voi myös hakea Cadett -luokkaa kansallisten kilpailujen yhteyteen lajiryhmän suostumuksella. Nämä luokat eivät millään tavoin saa haitata kansallisen kilpailun järjestelyjä, kulkua tai aikatauluja. Kilpailuluokat tulee olla esitettynä kilpailukutsussa. Kilpailun järjestäjä voi halutessaan yhdistää junior- ja yleisen luokan kuljettajat samaan lähtöön, mikäli toisessa luokassa on kuljettajia kuusi (6) tai vähemmän, kuitenkin radan kapasiteetin huomioiden. Muussa tapauksessa luokat ajavat aina omissa lähdöissään. Junior- kuljettajat saavat yhdistettäessä nousupisteet lähdössä olleiden junior kuljettajien keskinäisen sijoitusten ja määrän mukaisesti. 4.8.5. SM-, SJM- ja CUP-kilpailut Hakeminen, kilpailulupa ja kilpailutoimitsijat sääntökirjan kansallisten määräysten mukaisesti. AKK nimeää kilpailutapahtuman johtajan, tuomariston puheenjohtajan, pääkatsastajan ja yhden tuomarin. AKK nimeää kilpailuiden järjestäjät. Järjestävällä radalla tulee olla riittävät vaatimukset täyttävät välineet, rakennelmat ja tilat. Kilpailuradalla tulee olla edellä kerrotun mukainen suljettu parc fermé -alue, jossa riittävä toimitsijamiehitys. Parc fermé -alueen vaatimukset: polttoaine- ja rengassäilytystilat, katettu polttoaineen täydennyspaikka, ilmapisteet (min. 8 kpl), vesisaavit (min. 6 kpl). Kilpailuluvan saaminen edellyttää osallistumista lajiryhmän järjestämään koulutukseen.
2015 159 5.1. Yleisiä määräyksiä Kilpailijan on tunnettava kaikki kilpailua koskevat säännöt ja noudatettava niitä. Sääntökirjan autokilpailujen kansalliset määräykset Suomessa -osiosta löytyvät kilpailijoita ja ilmoittajia koskevat määräykset (kts. kohta 54 eteenpäin). Vuoden aikana tehdyt sääntömuutokset/tarkennukset löytyvät AKK:n internet-sivuilta karting-osiosta. Ajaja on velvollinen osallistumaan lääkärintarkastukseen, joka järjestetään kilpailun johdon määräyksestä. Tuomaristolla on oikeus sulkea ohjaaja pois kilpailusta sairauden, väsymyksen tai muun pätevän syyn vuoksi. Tuomaristolla on oikeus sulkea kilpailusta tai sen osasta ilmoittaja, huoltaja tai ohjaaja, joka kilpailun johtajan tai järjestelytoimikunnan heille tekemän ilmoituksen perusteella ei ole hyväksyttävä tai jonka he katsovat syyllistyneen sopimattomaan käyttäytymiseen tai törkeään epäurheilijamaiseen tekoon tai käyttäytyy muuten sopimattomasti kilpailualueella. Tuomaristolla on oikeus karkottaa kilpailuradalta tai kilpailualueelta jokainen ilmoittaja, ohjaaja, huoltaja ja henkilö, joka kieltäytyy tottelemasta kilpailutoimitsijan tai järjestysmiesten antamaa määräystä. Tuomaristolla on oikeus muuttaa faktatuomareiden päätöksiä. Tuomaristo voi käyttää päätöksen teossa apuna video- tai elektronisia laitteistoja tai muita mahdollisia saatavilla olevia apuvälineitä/materiaaleja, jos se pystytään tekemään vaivattomasti. 5.2. Ilmoittautuminen kilpailuun Jokainen kuljettaja/ilmoittaja on vastuussa, että ilmoittautuu oikeaan luokkaan ja tuntee ilmoittautumista koskevat säännöt sekä lisenssisäännöt ja luokkien ikärajat. Ilmoittautuminen tulee tapahtua sääntökirjan kansalliset määräykset Suomessa -osion mukaan. Ilmoittautumisaika määritellään kilpailukutsussa. Ilmoittautuminen arvokilpailuihin, kansallisiin kalenterikilpailuihin sekä aluemestaruus kilpailuihin tapahtuu KITI-järjestelmän kautta. Muihin kilpailuihin järjestäjä ilmoittaa ilmoittautumistavan (posti, faksi, s-posti) kilpailusäännöissään. Ilmoittautumislomake näihin muihin kilpailuihin on käytettävissä AKK:n nettisivujen materiaalipankista. Jälki-ilmoittautuminen, jos sellaisen mahdollisuuden kilpailun järjestäjä antaa, on ilmoitettava kilpailun säännöissä. Jälki-ilmoittautumismaksu voi olla normaalia ilmoittautumismaksua suurempi. 5.3. Osanottajien ikä Ikärajat lasketaan seuraavasti: Kilpailija voi osallistua ikäluokkansa kilpailuun jo sen vuoden alusta alkaen, jolloin hän täyttää kyseisen luokan vähimmäisiän. Yläikärajaan lasketaan mukaan koko se vuosi, jonka aikana ohjaaja täyttää ko. ikärajan. KF-Junior luokassa voivat kansallisella poikkeussäännöllä kilpailla myös yli 15-vuotiaat. Luokkien ikärajat ovat seuraavat: Cadett7–9 v. Micro 9–11 v. KF6 11 v. - Raket 11–16 v. Yamaha 13 v. – KF-J 13–15 v. KF 15 v. – KZ2 15 v. – TAG 16Aikuisharraste 16 v. – 5.4. Ajaminen kilpailun ulkopuolella Kilpailussa ajaminen ”kilpailun ulkopuolella” on kielletty. Poikkeuksena erilliset näytösajot, jotka eivät sodi autourheilun sääntöjä, autokilpailuissa omaksuttuja hyviä tapoja ja urheiluperiaatteita vastaan. Näytösajoihin vaaditaan AKK:n erillinen lupa ja ajettaessa kansallisen kilpailun yhteydessä tulee niistä olla maininta kilpailun säännöissä. 5.5. Ajokalusto ja -varusteet Kilpailijalla on oikeus kilpailla vain teknisten sääntöjen mukaisella kalustolla ja ajovarusteilla, jotka katsastus on kilpailupaikalla todennut sääntöjen mukaisiksi. Kilpailija vastaa siitä, että käytettävä kalusto on teknisten sääntöjen mukainen koko kilpailun ajan. 5.6. Radan valvonta Ratavalvonnan tehtävinä on: • ilmoittaa kilpailijoille lippumerkein vaarasta tai esteistä • auttaa loukkaantunutta kilpailijaa • ilmoittaa kilpailun johdolle ensiapu- ja muun erityishenkilöstön tarpeesta alueellaan • siirtää yhdessä kilpailijan kanssa jokaisen heidän rataosuudellaan vian tai onnettomuuden takia pysähtyneen kartin radalta, katsoen ettei siirtäminen käynnistä moottoria • ottaa selville syy kilpailijan pysähtymiseen • valvoa erityisesti ajotapaa ja virheellistä ajoa • ilmoittaa havainnoistaan ja toimenpiteistään välittömästi kilpailun johdolle • pitää pöytäkirjaa kaikista havainnoista ja toimenpiteistä ja luovuttaa pöytäkirja kilpailun johtajalle • hankkia valvontapisteen tarvitsemat välineet ja materiaali 5.7. Lippu- ja numeronäyttömerkinannot Radan valvontaan kilpailun johtaja (tai hänen apulaisensa) ja valvontapisteet käyttävät pääasiallisesti merkinantoja seuraavissa tapauksissa: • varmistaakseen kilpailijoiden turvallisuuden • vaatiakseen sääntöjen noudattamista • ilmoittaessa sääntöjen rikkomisesta 5. Kilpailusäännöt
2015 160 Merkinannot näytetään erivärisillä lipuilla mahdollisesti numeronäyttötaulua lisänä käyttäen. Numeronäyttötaulun tulee olla selkeälukuinen, suositellaan käytettävän käyttötarkoitukseen valmistettuja numeronäyttötauluja. Ratatuomaripisteet tulee olla miehitettyinä ja toiminnassa jo kilpailun virallisissa harjoituksissa. Kansainvälisesti hyväksyttyjä lippumerkinantoja on käytettävä. Ratatuomaripisteissä on käytettävä ainakin keltaista ja valkoista lippua. Mustasävyisiä lippuja näytetään liikkumattomana numeronäyttötaulun kanssa kuljettajalle, jota merkinanto koskee. Näitä lippuja voidaan näyttää myös muussa kohdin rataa kuin lähtöviivan kohdalla kilpailun johtajan tai hänen apulaisen toimesta. 5.8. Lippumerkit Käytössä ovat seuraavat lippumerkit: Kilpailun johtajan tai hänen apulaisen käytössä. • Kansallislippu tai sinivalkoinen lippu: Kilpailun tai aika-ajon lähtölippu. • Punainen lippu (heiluva): Kilpailun johtajan sekä ratavalvontapisteiden käytössä. Kilpailun keskeyttäminen, täydellinen ja ehdoton pysähtyminen turvallisesti kilpailun johdon osoittamaan paikkaan. • Mustavalkoinen ruutulippu (heiluva): Kilpailun päättyminen. • Musta lippu ja numero (liikkumaton): Ohjaajan täytyy välittömästi ajaa ratavarikolle ja ilmoittautua kilpailun johtajalle, joka ratkaisee, saako ohjaaja jatkaa kilpailua. • Musta lippu, jossa oranssi ympyrä ja numero (liikkumaton): Näytetään kuljettajalle, jonka kartissa on tekninen vika. Kuljettajan täytyy heti seuraavalla kierroksella poistua ratavarikolle. Ohjaaja saa mahdollisesti jatkaa korjauksen jälkeen. • Mustasta ja valkoisesta kolmiosta muodostuva lippu ja numero (liikkumaton): Viimeinen varoitus ennen epäurheilijamaisesta käytöksestä johtuvaa hylkäämistä. • Sininen lippu jossa punainen vinoristi ja (liikkumaton): Näytetään ohjaajalle, joka on juuri ohitettu tai tullaan kohta ohittamaan kierroksella. Ohjaajan on lakattava ajamasta kilpaa, siirryttävä pois ajolinjalta ja ajettava varikolle. • Sininen lippu: Näytetään ohjaajalle, jota ollaan ohittamassa kierroksella. • Liikkumaton sininen lippu: sinut ohitetaan kierroksella, säilytä ajolinjasi. • Liikkuva sininen lippu: yksi tai useampi kilpailija haluaa ohittaa sinut, päästä heidät ohi. • Vihreä lippu (heiluva): Rata selvä. Voidaan tarvittaessa käyttää myös kilpailun johtajan toimesta lähettämiseen lämmittelykierrokselle tai harjoitusajoon. Ratavalvontapisteissä: • Keltainen lippu (heiluva): • Keltaisen lipun vaikutusalue päättyy lippupisteeseen, jossa ei liputeta keltaista lippua. • Yksi keltainen: Vaara, hidasta, ohittaminen kielletty, varaudu väistämään. Radan reunalla tai osittain radalla on kolari tai tukos. • Kaksi keltaista: Vaara, hidasta, ohittaminen kielletty, varaudu pysähtymään. Rata kokonaan tai osittain tukossa. • Valkoinen lippu (heiluva): Hitaasti liikkuva ajoneuvo radalla. • Keltainen lippu punaisin raidoin (liikkumaton): Liukas rata esim. öljyn tai veden takia. Lippua näytettävä neljän kierroksen ajan, ellei radan pinta palaa normaaliksi sitä ennen. • Punainen lippu (heiluva): lähdön keskeyttäminen. 5.9 Vaarallinen kart Kartilta, jonka rakenne on sellainen, että sillä kilpaileminen voidaan katsoa vaaralliseksi, voidaan katsastajien esityksestä ja kilpailun johtajan päätöksellä kieltää osanotto kilpailuun. 5.10. Kilpailunumero Kilpailun ja harjoitusten aikana on jokaisessa autossa oltava näkyvissä teknisten määräysten mukaiset numerot. 5.11. Kilpailun aikataulu Kilpailun järjestäjän on laadittava kilpailua varten aikataulu, joka on oltava kilpailijoiden nähtävänä ilmoittautumisen alkamisesta lähtien. Aikataulussa tulee ilmoittaa: • ilmoittautumisaika, tarvittaessa luokittain • katsastusaika, tarvittaessa luokittain • harjoitusajojen alkamisaika ja kesto luokittain • vapaisiin harjoituksiin perjantaille tarkka harjoitus aikataulu luokittain • ohjaajakokouksen alkamisaika • aika-ajon alkamisaika ja järjestys luokittain • kaikkien kilpailuerien järjestys luokittain • palkintojen jaon alkamisaika 5.12. Ohjaajakokous Ohjaajakokous on pakollinen jokaisessa kilpailussa. Ohjaajakokouksessa, jonka kilpailun johtaja pitää, on oltava läsnä: • Tuomariston puheenjohtaja • Tuomaristo • Ratatuomareiden päällikkö • Apulaiskilpailunjohtaja(t) • Katsastuspäällikkö • Lähettäjä • Lähtö- ja maalituomari(t) • Kuljettajat ja alle 18-vuotiaiden huoltajat Järjestäjän on sopivalla tavalla varmistettava mainittujen henkilöiden läsnäolo. Ohjaajakokous on pyrittävä pitämään vähintään yksi tunti ennen ensimmäistä lähtöä, kuitenkin ennen harjoitusajoa. Ylimääräinen ohjaajakokous voidaan järjestää milloin tahansa, jos siihen on tarvetta. 5.12.1. Ohjaajakokouksessa käsiteltävät asiat Ohjaajakokouksen tarkoituksena on perehdyttää kilpailijat ja järjestäjät kilpailua koskeviin kysymyksiin. Ohjaajakokouksessa on käsiteltävä ainakin seuraavat asiat:
goo.glRkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=