2025 14 Kaarteissa suojausten on oltava vahvistetut. Irrallisten autonrenkaiden käyttö radan reunoilla on kielletty. Lähekkäin olevien ratojen osien väliin tulee asentaa joustava verkko tai muu vastaava este (katso yllä aita). Ratavalvontapisteet tulee olla hyvin suojattu yllämainituin tavoin. Samoin kaikki muut radalla olevat kiinteät esteet on suojattava. Muita vaatimuksia Seuraavien rakennelmien tulee olla radalla, kohdat 1 ja 2 yleisöltä eristettynä kilpailun aikana: 1. Katettu rakennus kierroslaskentaa, ajanottoa ja katsastusta varten. 2. Kiinteä, katettu tila vaakojen säilytystä varten. Vaa’at tulee tarkastaa ennen kilpailun alkua tai järjestäjillä tulee olla 100 kg:n tarkastuspunnukset. 3. Tyydyttävät saniteettitilat erikseen miehille ja naisille. 4. SM-kilpailuissa kunnolliset suihkutilat ja peruskäyttösähkövalmius. 5. Kilpailualueella tulee olla näkyvällä paikalla kello, joka näyttää kilpailun virallista aikaa. Yleisön turvallisuus Järjestäjän on varattava yleisölle suljettu yleisöalue, jonka tulee olla eristetty radasta. 4.4.3. Ratojen tarkastukset Kilpailussa käytettävällä radalla tulee olla voimassa oleva radantarkastus sekä viranomaisten vaatimat turvallisuusdokumentit ajan tasalla. Kilpailun järjestäjän tulee huolehtia hyvissä ajoin ennen kilpailua, että rata on tarkastusten sekä vaatimusten mukaisessa kunnossa kilpailuhetkellä ja tekee tarvittaessa korjaukset/kunnostukset radalle. Kilpailun jälkeen on tärkeää myös huolehtia radan kunnostuksesta, jotta se pysyy ajettavassa ja turvallisessa kunnossa. Turvallisuusdokumentit tulee luoda viranomaisten määräysten mukaisesti. Kansallinen radantarkastus Ennen kilparadan hyväksymistä kilpailukäyttöön, suorittaa AKK karting-ratojen tarkastuksen. Tarkastuksesta aiheutuneet kustannukset maksaa tarkastettava rata. Tarkastuksen suorittaa AKK:n määräämä radantarkastaja ja paikalla on oltava radan omistaja/edustaja. Tarkastuksessa tulee esittää mittakaavassa oleva rataaluepiirros kolmena kappaleena vähintään A4-koossa, mielellään suurempana. Siitä tulee käydä ilmi radan pituus ja leveys, lähtö- ja maalipaikka, valvontapisteiden sijainti, suoja-alueet ja suojalaitteet, varikon sisään ja ulostulopaikat, ratavarikko, katsastuspaikka, rakennelmat ja rakennukset sekä yleisöalueet. Piirroksessa pitää esiintyä kaikkien turvalaitteiden mitoitus ja paikat. Radantarkastus ja ratalisenssi ovat voimassa radantarkastuspäivästä kuluva ja kolme seuraavaa kalenterivuotta. Mikäli olosuhteissa tai radan rakenteissa tapahtuu oleellisia muutoksia, tulee rata tarkastaa uudelleen lyhyemmälläkin aikavälillä. Täysin uusilla radoilla, sekä mikäli olemassa olevalla radalla on suoritettu huomattavia muutoksia, on ensimmäinen radantarkastus voimassa yhden vuoden, joka toimii seuranta jaksona radan toimivuuden varmistamiseksi. Huomattavaksi muutokseksi katsotaan esimerkiksi radan muodon muuttaminen.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=