Karting lajisäännöt 2025

2025 25 5.13. AJANOTTO Mikäli kilpailussa käytetään sähköistä ajanottoa, tulee sen tarkkuus olla vähintään 1/100 sekuntia. Valokennoja ei saa sijoittaa korkeammalle kuin 25 cm. Arvokilpailuissa (SM ja SJM) on käytettävä transponderi -ajanottoa ja kierroslaskentajärjestelmää. Transponderi tulee sijoittaa sekä arvo-, että kansallisissa kilpailuissa penkin selkänojaan 25±5 cm korkeudelle maasta mitattuna. Kilpailija on vastuussa transponderin luotettavasta kiinnittämisestä. Rataennätys on nopein kierrosaika, jonka jokin kilpailija on saavuttanut kansallisuudesta ja kilpailuluokasta riippumatta. Eri luokkien kierrosennätykset määräytyvät samalla tavalla. Harjoitusaikoja ei hyväksytä ennätyksiksi. Sähköistä ajanottoa varten kansallisissa kilpailuissa kartissa tulee olla AMB -transponderiteline. 5.14. AJANOTTOVIIVAN YLITTÄMINEN Ajanoton autolle, joka ylittää ajanottoviivan, tulee tapahtua sinä hetkenä, jolloin auton etupyörät taikka ajanottokonetta käytettäessä osa, joka sitä käyttää, ylittää viivan. 5.15. KIERROSLASKENTA Kierroslaskenta voi olla sähköisessä ajanottojärjestelmässä. Ellei näin ole, on kierroslaskennassa käytettävä pöytäkirjaa tai muuta vastaavaa menetelmää. 5.16. KILPAILUN SUORITUS Kilpailun suoritustapa on tässä sääntökirjassa esitetyn mukainen, sarjasäännöissä erikseen määritellyn kaltainen tai järjestäjän itsensä laatima. Poikkeavat suoritustavat täytyy kuitenkin selkeästi ilmoittaa kilpailukutsussa, kilpailun säännöissä ja ohjaajakokouksessa. Seurojen- ja jäsentenvälisissä kilpailuissa jopa suositellaan erilaisia kilpailutapoja. Pienten runkojen (950mm) ja isojen runkojen (1040mm) luokkien lähtöjä ei saa yhdistää. 5.16.1. Kilpailuun lähteminen Kilpailijan katsotaan lähteneen aika-ajoon, erään, esifinaali tai finaaliin, kun hän on ylittänyt lähdönryhmitysalueen valkoisen viivan. Arvokilpailuissa (SM, SJM ja CUP) katsotaan lähteneeksi, kun kilpailija on saapunut säädetyn aikarajan puitteissa lähdön ryhmitysalueelle. 5.16.2. Aika-ajo Aika-ajoa koskevat määräykset tulee olla mainittuna kilpailun säännöissä tai lisämääräyksessä. Kun kuljettaja on ylittänyt lähdön ryhmitysalueen jälkeisen valkoisen linjan, hänen katsotaan aloittaneen aika-ajon, eikä häntä saa enää huoltaja/mekaanikko auttaa. Kuljettaja, joka joutuu pysähtymään lähtölinjan jälkeen, ei saa vastaanottaa mitään ulkopuolista apua. Aika-ajo katsotaan päättyneeksi, kun kuljettaja nousee ylös autostaan tai ajaa mistä syystä tahansa ratavarikolle tai varikolle kesken aika-ajon. Suoritustapa Aika-ajo voi olla 10 min, 1x8 min tai 2x8 min aika-ajon ryhmiin jaettuna radan kapasiteetin mukaan. Ryhmät muodostetaan arpomalla luokittain. Kuljettaja voi lähteä aika-ajosuorituk-

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=