Karting lajisäännöt 2025

2025 37 tätä. Varoituslippua ja numerotaulua on näytettävä kahden kierroksen ajan. Mikäli tilanne tapahtuu niin myöhäisessä kilpailun vaiheessa, ettei em. toimenpiteisiin ehditä ryhtyä, annetaan tämä varoitus suullisesti erän / finaalin jälkeen. 3. Mikäli ohjaaja samassa tai toisessa lähdössä toistaa varoituksen arvoisen virheen tai syyllistyy törkeään ajotapavirheeseen, on kilpailun johdon määrättävä ohjaaja ratavarikolle näyttämällä mustaa lippua, sekä ko. kilpailijan numeroa. Ohjaajalle ilmoitetaan ratavarikolla syy varikolle kutsumiseen. Musta lippu tai hylkääminen voidaan antaa myös erän/finaalin jälkeen. 4. Mikäli tilanne toistuu kohdan 3 mukaisesti niin myöhäisessä kilpailun vaiheessa, ettei em. toimenpiteisiin ehditä ryhtyä ennen ajajien pois liputtamista, hylätään väärin ajanut pois kilpailusta kilpailunjohtajan päätöksellä. 5. Mikäli kilpailun johto/tuomaristo on todennut virheellistä ajoa, ei kilpailijalla ole oikeutta tehdä vetoomusta. 6. Tuomariston puheenjohtajan on ilmoituksessaan AKK:lle mainittava ne ajajat, jotka ovat syyllistyneet virheelliseen ajoon (liputuspöytäkirja oltava liitteenä). 7.4.7. Oikaiseminen Radan reunat on merkitty valkoisin viivoin. Kartin tulee kaikkina aikoina pysyä radalla siten, että vähintään kaksi rengasta on viivojen sisäpuolella. Jos renkaat ovat viivan päällä, katsotaan niiden olevan sisäpuolella. Mikäli kart ajautuu viivojen ulkopuolelle, tulee kilpailijan palata takaisin radalle turvallisuutta noudattaen mahdollisimman lyhintä reittiä pitkin siten, ettei muodostu vaaratilannetta. Mikäli kilpailija oikaisee siten, että ajomatka lyhenee radan reunaviivan ylittämällä, voidaan tämä sanktioida tarkoituksellisuuden ja saadun hyödyn mukaisesti. Mikäli kilpailija oikaisee mutkan ulostulon ylittämällä radan reunaviivan, voidaan tämä sanktioida tarkoituksellisuuden ja saadun hyödyn mukaisesti. Tilanteessa, jossa kilpailija itsestään tai kartistaan johtumattomasta syystä ajautuu radan ulkopuolelle ja tämän seurauksena oikaisee suuren osan radasta, on kuljettajan annettava vähintään saatu hyöty takaisin hidastamatta kanssakilpailijoiden ajoa. 7.4.8. Seuraamukset ajotaparikkeistä Kilpailun johtaja tai tuomaristo voi määrätä vaarallisesta, virheellisestä tai sääntöjen vastaisesta ajosta aikasakon, maksimissaan 10 sekuntia. Tämä lisätään kuljettajan loppuaikaan ko. kilpailusuoritukseen. Rangaistus voi olla myös ajanoton puuttuessa erissä kolme lisäpistettä ja finaaleissa sijoituksen alentaminen kolmella (esim. 1. -> 4.). Rangaistus voi olla myös huomautus, varoitus tai hylkääminen aika-ajosta, erästä tai finaalista, tai näiden yhdistelmä (esim. 10 sek. rangaistus + varoitus). Kilpailun johtajan tai tuomariston antama varoitus on voimassa koko kilpailun ajan. Mikäli varoitukseen johtava rikkomus tapahtuu niin myöhäisessä vaiheessa, ettei sitä ennätetä lipulla antaa, voidaan se antaa myös suullisesti. Toinen varoitus kilpailun aikana johtaa kilpailun osasta hylkäämiseen. Kilpailija saa seuraamuksen tiedoksi kilpailunjohtajalta/ tuomaristolta ja allekirjoituksellaan vahvistaa saaneensa tiedon seuraamuksesta.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=